neZnámy Majster MS a obraz Narodenia z Banskoštiavnického regionu
Zasa som ho po rokoch videl na vlastné oči: Narodenie! Od Martena Schwarzca alias Majstra MS. V kostole v Svätom Antone, kde skvost visí takmer nepovšimnutý, nepropagovaný, hoci v civilizovanejšom svete si z menej významných diel vie urobiť turistický magnet celý chotár.
Kto miluje umenie, má svoje sny a prispôsobuje im plány aj cesty. Roky ma v Banskej Štiavnici a okolí fascinuje tajomné dielo tvorcu či azda dielne MS. V bizarnej retro Galérii Jozefa Kollára stoja jeho dve vzácne gotické sochy Sv. Barbory a Sv. Kataríny.
Na neuveriteľne zachovaných drevených plastikách sa dajú vysvetliť zákonitosti umenia neskorého stredoveku. V ich výraze sa ešte ukrýva temná skúsenosť a náboženské oduševnenie rytierskej éry, no už naznačujú romantické napätie a očakávanie nového veku. Gombrich prirovnal renesanciu, ktorá sa blížila do strednej Európy, k jasnému a čistému ránu, ktoré prišlo po dlhej hviezdnatej noci.
Guttenbergov objav kníhtlače onedlho zásadne zmenil charakter vizuálnej a knižnej kultúry. Moslimovia sa nepovažovali za úhlavných nepriateľov civilizácie, ale za záchrancov vzdelanosti a sprostredkovateľov zavrhnutého antického poznania.
Majster MS žil na rozmedzí dvoch epoch. Už vtedy boli umelci nomádmi. Ich mená nehrali úlohu, museli si vystačiť s iniciálami a šiframi. Vieme o ňom žalostne málo. Roku 1477 pricestoval do Krakova, aby maľbami vyzdobil legendárny oltár, ktorý vytvoril Veit Stoss a obdivovať ho môžeme dodnes.
V Hornom Uhorsku pravdepodobne tvoril okolo roku 1506, pozval ho kremnický komorský gróf a jeden z veľkých raných Stredoeurópanov Ján Turzo. Asi prvý korporátny kapitalista u nás vlastnil bane, huty, lesy aj nehnuteľnosti. No zároveň sociálne myslel a dokonca aj konal.
Najznámejším dielom Majstra MS je gotický oltár pre Kostol Sv. Kataríny s tabuľovými obrazmi s pašiovým a mariánskym cyklom. V Štiavnici sa dá vidieť už len nevydarená reprodukcia. Za jedným originálom treba cestovať do Svätého Antona, za dvoma do Budapešti a za štyrmi do Ostrihomu.
Majster sa učil od iných, ale hlavne z prírody, z jej dramatických hĺbok, pestrej farebnosti a, samozrejme, od ľudí, ktorým dodával nezvyčajne autentické výrazy. Motív zlata svedčí o inšpirácii ikonami a symbolizuje banský región.
Vtedy sa inovácie museli skrývať, mohli byť pre umelca životu nebezpečné. Pojmy dobro a krása ešte splývali.
Posledný, siedmy kus od MS azda raz uvidím vo francúzskom Lille. Ôsmy sa považuje za nenávratne stratený.
Zdroj: facebook.com